Kortfilm: Verpleegkundigen van de kinderoncologie in de schijnwerpers

Brussel, 24 juli 2024 - Als zorgverlener kan de gedachte aan het verzorgen van kinderen met kanker legitieme angsten oproepen: zal ik het aankunnen? Zal ik de moed hebben om elke dag met deze realiteit om te gaan? Bewust van deze zorgen hebben de verpleegkundigen van de kinderoncologieafdeling meegewerkt aan de creatie van een aangrijpende korte film, onder leiding van regisseur Gaëtan Saint Rémy. Deze kortfilm is bedoeld om toekomstige verpleegkundigen bewust te maken en aan te moedigen om de noodzakelijke opvolging te waarborgen voor de zorg van kinderen met kanker.

De film heet "Verpleegkundige in de kinderkankerafdeling, wie waagt de sprong?"

Alle leden van het team hebben zich ingezet om te vertellen wat zij elke dag bereiken, en de film, "Verpleegkundige in de kinderkankerafdeling, wie waagt de sprong?", is een prachtig getuigenis van hun toewijding en passie voor hun werk. Deze film getuigt niet alleen van de uitdagingen en het verdriet die ze in deze afdeling tegenkomen, maar ook van de vreugde-, hoop- en veerkrachtmomenten. De verpleegkundigen in de kinderoncologie, ware stille helden, hebben hun dagelijks leven gedeeld en de diepte van hun inzet en menselijkheid onthuld.

De families van de jonge patiënten wilden ook een essentiële rol spelen in dit project. "Dankzij de getuigenissen van de ouders van zieke kinderen hebben we vrolijke verhalen kunnen horen over het dagelijkse leven op de oncologieafdeling, waar een goede stemming en een strijdlustige geest overheersen boven de ziekte," legt regisseur Gaëtan Saint Rémy uit.

"Als ouders van een ziek kind zijn wij bevoorrechte getuigen van het werk van de verpleegkundigen in de oncologie, een vaak onbekend beroep, maar zoveel levendiger en vreugdevoller dan men zou denken," zegt de vader van de kleine Samuel.

"Op deze afdeling blijven de kinderen groeien, plezier maken, spelen en het leven ontdekken, ondanks de zwaarte van hun ziekte. Het handhaven van een zekere luchtigheid en een positieve sfeer is cruciaal voor het welzijn van de jonge patiënten, waardoor het leven kan doorgaan ondanks de uitdagingen van de ziekte." ​ Alexandra Schreder, hoofdverpleegkundige van de oncologieafdeling van het HUDERF.

Een film die de centrale rol van verpleegkundigen vertelt

Dagelijks streeft het team van de kinderoncologieafdeling van het Kinderziekenhuis ernaar om het zorgtraject van de kinderen en hun families zo sereen mogelijk te maken. De verpleegkundigen spelen een centrale rol in deze begeleiding, waarbij ze het vertrouwen van de zieke kinderen winnen en de families bij elke stap ondersteunen.

"Het belangrijkste doel van het team is om het kind centraal te stellen in al onze zorgen. Voor veel jonge patiënten zijn de verpleegkundigen soms de enige externe personen die ze regelmatig zien. Dit geeft ons een unieke en vitale rol in het dagelijkse leven van de gehospitaliseerde kinderen," legt Emilie Demolder, adjunct-hoofdverpleegkundige van de afdeling, uit.

Een ontroerende ervaring voor het filmteam

Het filmteam, onder leiding van Gaëtan Saint Rémy, heeft een diep ontroerende ervaring beleefd door zich onder te dompelen in de kinderoncologieafdeling. De regisseur vertelt: "We waren zeer geraakt door het vertrouwen dat de families van de patiënten ons hebben geschonken. Hun motivatie was groot om zowel hun erkenning en dankbaarheid over te brengen aan de zorgteams, die voor hen echte helden zijn, als om hun ervaring te delen om het team te helpen nieuw talent aan te trekken."

De kortfilm is nu online beschikbaar en kan op deze pagina worden bekeken

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Trailer:

Over het HUDERF

Het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola (UKZKF) is het enige Belgische ziekenhuis dat uitsluitend aan kinderen en adolescenten gewijd is. Door al het mogelijke te doen voor het welzijn van kinderen, draagt ons ziekenhuis ertoe bij dat zij actoren zijn in hun eigen ontwikkeling en tot bloei komen in de maatschappij.

De missies van het ziekenhuis zijn de volgende :

- Multidisciplinaire, humanistische en uitstekende zorg bieden aan kinderen en adolescenten alsook ondersteuning aan hen én hun gezinnen.

- Onderwijs en onderzoek van hoog niveau verzekeren door een voortdurende cyclus van innovatie en ontwikkeling van kennis door te lopen.

- Actief bijdragen aan gezondheidsvoorlichting.

Het Kinderziekenhuis in cijfers: 183 bedden, om en bij de 135.000 raadplegingen, meer dan 36.000 spoedopnames en meer dan 41.000 opnamedagen per jaar. Jaarlijks worden er in het operatiekwartier meer dan 3.700 interventies uitgevoerd. Vandaag werken er meer dan 1.000 mensen, goed voor 750 VTE (voltijdsequivalenten), waaronder 170 VTE artsen (52,5 postdoctorale VTE) en 440 VTE verpleegkundigen en paramedici.

www.huderf.be

Over het H.U.B

Het H.U.B (Hôpital Universitaire de Bruxelles) is het Academisch Ziekenhuis van de ULB (Université Libre de Bruxelles) en sinds 2021 de koepel van het Jules Bordet Instituut, het Erasmusziekenhuis en het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola. ​

Dit referentiecentrum op internationaal niveau is gevestigd in het hart van het Brussels Gewest. Het H.U.B biedt algemene, oncologische en pediatrische zorgen van hoge kwaliteit aan. ​

Deze uitmuntende verzorging die binnen ieders bereik ligt, wordt verrijkt met, en gevoed door een tweeledige instroom van wetenschappelijk onderzoek en onderwijs voor het verzorgingspersoneel van morgen. ​

Het H.U.B telt in 2022 meer dan 6000 medewerkers die zich laten inspireren door de centrale waarden Patiëntenbelang, Respect, Engagement, Solidariteit, Diversiteit en Inclusie, Vrij Onderzoek.

www.hubruxelles.be

Persberichten in je mailbox