Yuki: een hondje met een bijzondere job!

De afdeling Intensive Care van het Erasmeziekenhuis beschikt al een jaar over een bijzondere medewerker. ​ Yuki is een jong maltezerhondje dat elke maand in onze afdeling opduikt om het verplegend personeel een handje/hondje te helpen bij de zorg voor patiënten in ziekenhuisverblijf. Zijn rol? Patiënten die intensievere verzorging nodig hebben en daarom naar onze afdeling verhuizen, wat afleiding en troost bieden. ​ Zijn hoge aaibaarheidsfactor helpt deze patiënten om - al is het maar een poosje - de vaak harde realiteit van hun opname te vergeten: zijn bezoek maakt hen soms zo blij en zorgeloos als een kind. ​ Op 26 december vieren we de eerste verjaardag van de indiensttreding van Yuki en het succes van dit initiatief.

Zoötherapie in dienst van de Intensive Care van het Erasme ziekenhuis: een primeur voor België ​

In december 2022 maakte Yuki voor het eerst zijn opwachting in de Intensive Care van het Erasmeziekenhuis: dat was totaal nieuw voor België. ​ Een hond in een ziekenhuis? In de Intensive Care? Dat kon uiteraard niet zonder toestemming van diverse instanties! ​ Het idee moest dus eerst groen licht krijgen van de directie van het Erasmeziekenhuis, van het diensthoofd Hygiëne en van het diensthoofd Intensive Care. ​ Het voorstel werd tot in de kleinste details uitgeplozen, te beginnen met het hondenras (maltezers zijn hypoallergeen, klein, rustig en sociaal), tot en met het extreem strenge hygiëneprotocol vóór elk bezoek aan het ziekenhuis en tussen alle opeenvolgende patiëntbezoeken door. ​ Op een jaar tijd genoten al ruim 70 patiënten van een bezoekje van Yuki. We voeren momenteel een kwalitatief onderzoek om de concrete resultaten van deze zoötherapie op Intensive Care te meten. ​

Patiënten praten erover ​ ​

“Yuki heeft me al veel plezier verschaft tijdens mijn ziekenhuisverblijf. Van mij mag hij veel meer komen. Ik heb geluk dat ik familie heb die me elke dag komt bezoeken, maar er zijn ook mensen die dat moeten missen […] Voor hen is Yuki nog belangrijker”, vertelt ons een patiënt die Yuki op bezoek kreeg tijdens zijn ziekenhuisverblijf. ​ De drang om haar gehospitaliseerde patiënten meer welzijn te kunnen bieden, motiveerde Claire, verpleegster op Intensive Care, om dit initiatief vorig jaar voor te leggen aan de directie van het Erasmeziekenhuis. Vandaag gaan Yuki en Claire één zondag op twee op vrijwillige basis samen naar patiënten en families die ernaar vragen. De patiënten beleven een bevoorrecht moment van ontspanning, aaien of een spelletje met het hondje, onder het toeziend oog van Claire. ​ De aanwezigheid van Yuki werkt psychologisch erg opbeurend en motiveert patiënten ook tot enige activiteit met o zo belangrijke elementaire beweging. Precies dát - een minimum aan motorische activiteit handhaven - is vaak inderdaad een knelpunt voor patiënten op de Intensive Care.

Morgen ook in de andere ziekenhuizen van de groep?

Yuki is hét gespreksonderwerp op de afdeling en bij de patiënten. En ook het HUDERF, het kinderziekenhuis binnen de H.U.B-groep, is vragende partij om zijn kinderen te laten genieten van zoötherapie. ​ Dit is echter allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt: een dergelijk initiatief eist een belangrijke investering in tijd en energie. ​ Ook al neemt het ziekenhuis alle kosten en verzekeringen voor zijn rekening, dan nog blijven de opvoeding, de hygiëneprotocols, de bezoeken, het toezicht en het welzijn van het hondje stuk voor stuk belangrijke verantwoordelijkheden voor de vrijwilliger, legt Claire uit. Niet iedereen kan zich de beschikbaarheid veroorloven om dit te doen.

Persberichten in je mailbox